Het Pennut model voor duurzame groei

Iedere onderneming ambieert groei maar waardeert die groei op een andere manier. Helaas te vaak doordrenkt met kortetermijnstrategieën en oppervlakkige winstmaximalisatie. Daarom ontwikkelden we het Pennut model voor duurzame groei: een theoretisch kader waarmee we de groei van jouw organisatie op een toekomstbestendige, authentieke en menselijke manier duiden en inrichten. En dat is precies wat de wereld op dit moment nodig heeft.

Het Pennut model voor duurzame groei

Met wie doen we dat?

Wij werken voor missie-gedreven organisaties: organisaties die hun missie, hun bestaansrecht, hoger waarderen dan oppervlakkige winstmaximalisatie. Organisaties die inhoud en impact belangrijker vinden dan opsmuk en social brownie points.

We werken onder andere voor commerciële organisaties die van start-up willen doorgroeien naar scale-up, bedrijven in transitie (bijvoorbeeld door overname), maar ook voor scholengemeenschappen, de (semi-)overheid of een NGO.

“En wat levert het mij concreet op?”

In één woord: organisatiegroei.

In wat meer woorden: wij storten het fundament waarop jouw organisatie kan bouwen: duurzaam en toekomstbestendig.

Wil jij dus écht klaar zijn voor de toekomst? Wil jij met mensen samenwerken in je organisatie die dat vol overgave doen? En wil jij op een authentieke, congruente manier marketing bedrijven? Dan volgt nu de manier waarop we dat gaan aanpakken.

Duurzaamheid & SDG's

Duurzaamheid & SDG’s

We hebben afgesproken dat in 2030 de wereld er stukken beter uitziet. Die verantwoordelijkheid ligt bij ons allemaal. De afspraken die we hierover hebben gemaakt zijn vastgelegd in 17 zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG’s). Samen kiezen we de SDG’s die het beste bij jouw organisatie passen en waar we ons hard voor gaan maken.

Identiteit & Marketing

Identiteit & marketing

Het mooiste dat je kunt worden, is jezelf. Dat geldt ook voor organisaties. We ontdekken welke identiteit je organisatie eigenlijk heeft (en hoe anderen daarover denken), hoe je jezelf positioneert en op welke manier je dat verhaal vertelt aan de buitenwereld. Dat doen we onder andere door middel van het Business Identity Canvas Model, het BIC-model.

Werving & retentie

De juiste mensen vinden is één. Ze aan je binden is twee. Daarvoor kun je niet meer simpelweg met krankzinnige bonussen en auto’s strooien. Als je weet wie je bent en waar je voor staat, omring je jezelf met gelijkgestemden. En als je écht naar hen luistert en goed voor ze zorgt, gaan ze voor je door het vuur. Het vinden en binden van die mensen doen we samen.

Draagvlak

We kunnen niet aan duurzame groei werken zonder stil te staan bij een situatie waarin wij niet meer betrokken zijn. Of anders gezegd: alles wat we doen moet  worden gevoeld én geborgd binnen jouw organisatie. Daarom betrekken we het liefst de hele organisatie bij dit project. Zo maken we het draagvlak zo groot mogelijk. Ook maken we duidelijke afspraken over rapportagemodellen, KPI’s en andere doelstellingen die eventueel van toepassing zijn op jouw organisatie. Dit dwingt ons tevens om goed na te denken over onze definitie(s) van succes. 

Roadmap

Om ons model handen en voeten te geven, maakten we een roadmap: een gekaderd traject waarin alle elementen van ons model op een slimme, gestructureerde manier aan bod komen.

 

Fase 1: de ID-scan en offerte

Het traject begint met een BIC ID-scan. Met behulp van deze scan leggen we kwaliteiten bloot en vingers op zere plekken. Na afloop van deze fase krijg je een volledig rapport, vol waardevolle inzichten. Dit rapport, samen met onze bevindingen, vormt het uitgangspunt van onze offerte. Deze fase neemt ongeveer anderhalve maand in beslag.

We vinden het belangrijk om te vertellen dat dit rapport wordt overgedragen: het is voor jou. Je zit nog nergens aan vast en het is een prettige manier om elkaar beter te leren kennen.

Fase 2: Identiteit & marketing

Door middel van de ID-scan weten we hoe de organisatie wordt beleefd door de ogen van verschillende belanghebbenden; van administrateur tot ZZP’er. In deze tweede fase gaan we aan de slag met de impact op de organisatie vanuit een branding en marketing-perspectief. We schetsen de gewenste uitkomsten en leggen die over de bestaande situatie. Daarbij komen thema’s als website, social media- en e-mailmarketing aan bod, maar ook authenticiteit als duurzame marketingstrategie.

Fase 3: Werving & retentie

Nu we weten welke identiteit de organisatie rijk is en deze concreet hebben gemaakt, kunnen we daarmee gelijkgestemden vinden en binden. Ook hier is het belangrijk dat we deze fase door de ogen van álle belanghebbenden bekijken. Want juist wanneer de wensen en belangen van bijvoorbeeld de hiring managers verschillen van die van de HR-medewerkers, moeten we allemaal dezelfde taal spreken. Daarom bekijken we het volledige proces van begin tot eind: van aanvraag tot vacaturetekst en alles daar tussenin.

Fase 4: Duurzaamheid & SDG’s

In de vierde fase van de roadmap gaan we onder andere aan de slag met de SDG’s die het beste bij jouw organisatie passen. We maken concrete plannen hoe we de gekozen SDG’s op een duurzame, verantwoordelijke en houdbare manier kunnen verankeren binnen jouw organisatie. Ook kijken we naar de algemene gezondheid (mentaal en fysiek) van zowel medewerker als manager.

COMMUNICATIE, DRAAGVLAK EN IMPACT

Impliciet werkt dit model door als een echo binnen de organisatie, en raakt het ook andere, cruciale onderdelen. De stroomlijning van interne communicatielijnen bijvoorbeeld. Maar ook de onderlinge verbondenheid, de creatie van draagvlak en de euforie van de gezamenlijk bereikte (maatschappelijk) impact.

INSTAPMOMENTEN

Het is niet noodzakelijk om ineens het hele traject te doorlopen. Je kan op ieder moment instappen of afzonderlijke elementen uit ons model inzetten binnen jouw organisatie. Ook de volgorde van de te nemen stappen staan niet vast.

Toch heeft het model de meeste impact wanneer we samen het volledige pad bewandeld. En het is nog voordeliger ook.

DUUR

Ook de duur van het traject staat niet vast. We bewandelen weliswaar een pad waarop specifieke onderdelen aan bod komen, maar omdat iedere organisatie (en daarmee iedere organisatiebehoefte) anders is, doen we hier geen bindende uitspraken over. Maar omdat we óók begrijpen dat je toch graag een gevoel krijgt bij onze wederzijdse tijdsinvestering, mag je rekening houden met ongeveer 3 maanden per fase (met uitzondering van de ID-scan en offerte-fase).

BIC ID-Scan

Wij dagen ondernemers uit om vrij te breken en karakter te bouwen. Dat doen we onder andere met behulp van het Business Identity Canvas®, het BIC-model.

Wij zijn geregistreerd BIC-Partner. Dat betekent dat wij kennis hebben over, en gebruik mogen maken van een gevalideerd model waarmee we ondernemers en ondernemingen mee op reis kunnen nemen in de zoektocht naar hun eigen identiteit. Dit model begint met een onderzoek, waarin directie, management, werknemers en klanten worden meegenomen en staat aan de basis van de contentmarketingstrategieën die we vervolgens uitwerken en inzetten.

Een positieve impact op de wereld

“De wereld zit steeds meer te wachten op organisaties die niet alleen financieel gezond zijn maar ook een positieve impact op de wereld hebben. Steeds meer organisaties zijn zich hiervan bewust en willen die positieve verandering maken. Wij geloven wanneer je als organisatie hieraan wilt bijdragen, je moet starten op het hoogste niveau: bij je DNA. Onze ID-Scan, gebaseerd op het Business Identity Canvas™(BIC), is speciaal hiervoor ontwikkeld en dient als de solide basis voor impactvol ondernemen.”

-BIC Institute-

De Sustainable Development Goals, de SDG’s

De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn doelen die van de wereld een betere plek maken. Iedereen kan daaraan bijdragen, ook jij, op jouw eigen manier.

Dankzij de wereldwijde inbreng van zowel bedrijven als individuen, zijn er 17 concrete SDG’s geformuleerd. Deze SDG’s gebruiken wij als leidraad om de verduurzaming van jouw organisatie te ondersteunen. Dit zijn ze:

  1. Geen armoede.
  2. Geen honger.
  3. Goede gezondheid en welzijn.
  4. Kwaliteitsonderwijs.
  5. Gendergelijkheid.
  6. Schoon water en sanitair.
  7. Betaalbare en duurzame energie.
  8. Eerlijk werk en economische groei.
  9. Industrie, innovatie en infrastructuur.
  10. Ongelijkheid verminderen.
  11. Duurzame steden en gemeenschappen.
  12. Verantwoorde consumptie en productie.
  13. Klimaatactie.
  14. Leven in het water.
  15. Leven op het land.
  16. Vrede, justitie en sterke publiekelijke diensten.
  17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken.
SDG's | BIC | www.pennut.nl

Meer weten?

Wil je meer weten? Neem contact op, dan vertellen we je er meer over. Dat kan via dit contactformulier of via bart@pennut.nl.

Banner certificaten en partnerships | Pennut

Neem contact op