+31(0) 653997039 info@pennut.nl

7 gratis marketingtools voor start-ups

Als start-up ben je veel bezig met acquisitie, het vinden van nieuwe klanten. Die heb je immers nodig om te groeien. Sterker nog, zonder hen heb je geen onderneming maar een hobby. Je wilt dus snel aan de slag maar waar begin je? Waar zoek je ze? En als je ze hebt gevonden, waar praten ze eigenlijk over -en hoe word je onderdeel van dat gesprek? Hoe zorg je ervoor dat ze jou vinden? En kan dat misschien automatisch zodat je zelf minder tijd aan acquisitie hoeft te besteden? En als je ze eenmaal hebt, hoe houd je het contact warm? 

Wij geven je  7 handige marketingtools die je bij al deze zaken helpen. En ze zijn nog gratis ook. 

Mailchimp

The money is in the list, zeggen ze wel eens. E-mail is een belangrijke en relatief eenvoudige manier om in contact te blijven met je doelgroep. Wanneer je het op de juiste manier inzet, bereik je met e-mailmarketing hoge conversiepercentages in vergelijking met bijvoorbeeld Google Ads. Dat komt omdat de mensen op je e-maillijst warme leads zijn: ze zijn geïnteresseerd in jou, je dienst of in je product, anders had je hun contactgegevens niet gekregen.

Mailchimp is een gratis marketingtool waarmee je eenvoudig mooie nieuwsbrieven in elkaar knutselt, popup-inschrijfformulieren voor je website maakt, en waarmee je automatische mails instelt om je sales- en marketingfunnel te ondersteunen. Mailchimp werkt intuïtief en is bijzonder effectief. In de gratis variant kun je tot 2000 contacten opslaan en 10.000 e-mails per maand versturen. Perfect voor de startende ondernemer.

Screaming Frog

Heb je een website en wil je controleren of je ergens een H1 of een H2 hebt gemist? Of wil je weten of je per ongeluk twee keer dezelfde metaomschrijving hebt gebruikt? Of misschien is er wel een kapotte link, of eentje die een redirect nodig heeft? Screaming Frog laat het je zien. Het enige dat je hoeft te doen is de gratis marketingtool te downloaden, te installeren, en de url van je website in te geven. Vervolgens laat Screaming Frog je een analyse van je website zien waarmee je de vindbaarheid van je website controleert en optimaliseert.

Ook deze gratis versie heeft een limiet. Je kan bijvoorbeeld ‘slechts’ 500 url’s per keer ‘crawlen’ maar in de praktijk is dat voor de meeste start-ups geen probleem.

Google Analytics

Google Analytics behoeft voor de meeste mensen geen introductie. Iedere ondernemer die geld heeft geïnvesteerd in een nieuwe website weet dat je Google Analytics gebruikt om de effectiviteit van je website te meten. Je meet ermee waar je bezoekers vandaan komen, welk gedrag ze vertonen en of ze de digitale paden bewandelen die jij voor ze hebt gecreëerd. Google Analytics  geeft je veel nuttige inzichten.

Iedere ondernemer die actief aan de slag gaat met online marketing, ontkomt niet aan Google Analytics. Heb je nog geen acocunt? Maak er dan nu eentje aan. Het installeren ervan vergt enige programmeerkennis dus vraag je webdeveloper om je te helpen.

Google zoekwoordenplanner

Heb je een Google-account aangemaakt, bijvoorbeeld voor je Google Analytics account? Doe jezelf een plezier en maak direct een Google Ads-account aan. Met Google Ads adverteer je in de zoekmachine op gekozen zoekwoorden zodat je doelgroep je vindt zodra ze deze zoekwoorden ingeven. Welke zoekwoorden dit zijn, onderzoek je met de zoekwoordenplanner. Het adverteren in Google is een betaalde optie maar de Google zoekwoordenplanner is gratis. We adviseren je dit te gebruiken want de zoekwoorden kun je gebruiken voor veel meer dan alleen het adverteren in Google, waaronder in je websiteteksten.

Met de Google zoekwoordenplanner krijg je een wonderlijk inzicht in het online taalgebruik en zoekgedrag van je doelgroep. Want als specialist binnen je vakgebied weet je welke vragen of problemen jouw doelgroep heeft, maar met de zoekwoordenplanner krijg je inzicht in de zoekwoorden en -termen die ze gebruiken om hun antwoorden te vinden. En als jij die nu verwerkt in (onder andere) je websiteteksten, breng je vraag en aanbod bij elkaar.

De Google zoekwoordenplanner is gratis te gebruiken, maar als je geen campagnes draait via Google Ads, geeft de zoekwoordenplanner je alleen ranges. Het vertelt je alleen dat er bijvoorbeeld 0 tot 100 keer wordt gezocht op een zoekwoord, en toont geen specifiek zoekvolume.

Yoast SEO plugin

Als start-up wil je dat je website vindbaar is voor je doelgroep. SEO speelt hier een onmiskenbare grote rol in. SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in gewoon Nederlands. Met SEO optimaliseer je jouw website voor de mensen die jij wilt bereiken, bijvoorbeeld door de juiste zoekwoorden te gebruiken in je websiteteksten. Maar dat is niet de enige plek waar je ze moet gebruiken.

Met de Yoast SEO plugin voor WordPress bepaal je hoe Google jouw pagina’s toont in de zoekresultaten. Deze korte stukjes tekst met informatie over jouw organisatie moeten de klik vanuit de zoekresultaten naar jouw website verkopen. Daarom is het belangrijk dat die van jou relevant genoeg zijn om op te klikken. Met de Yoast SEO Plugin bepaal je hoe Google jouw pagina’s toont en voorkom je dat Google zelf een willekeurige tekst van je pagina gebruikt.

In de backend van jouw WordPressomgeving vind je de Yoast SEO plugin door middel van de zoekfunctie op je pluginpagina. Vervolgens kan je per websitepagina en bericht bepalen hoe het zoekresultaat van die pagina eruit moet zien.

Answer the public

De voor jouw start-up relevante zoekwoorden vind je met de Google zoekwoordenplanner: een tijdsintensieve maar noodzakelijke klus. Deze zoekwoorden gebruik je bijvoorbeeld in je websiteteksten en in de Yoast SEO plugin voor WordPress, maar alleen daarmee kom je er niet. Als je doorlopend goed vindbaar wilt zijn moet je ook doorlopend nieuwe content creëren en bestaande content bijwerken. Maar daar lopen veel ondernemers op vast. Enerzijds op het reserveren van tijd voor het schrijven van nieuwe content, anderzijds op het vinden van onderwerpen. Gelukkig is er Answer the Public.

Met Answer the Public vind je eenvoudig zoekwoorden die te maken hebben met de door jou gekozen zoekwoorden, gesegmenteerd op bijvoorbeeld why, how, are en which. Het is een geweldige tool die je nieuwe inzichten geeft over de vragen van jouw doelgroep.

Klein voorbeeld. Als ik inspiratie zoek voor blogs over marketing, en ik wil weten welke marketingvragen mensen bezighoudt, voer ik het zoekwoord ‘marketing’ in en krijg onder andere deze resultaten te zien:

  • Wanneer is influencermarketing ontstaan?
  • Welke marketingfuncties zijn er?
  • Hoe marketing opzetten?
  • Waar staat marketing voor?

Dit zijn stuk-voor-stuk waardevolle long tail zoektermen waarover ik kan schrijven. 

Maar net zoals alle gratis marketingtools, heeft ook deze een limiet. Je kan elke dag slechts enkele opdrachten ingeven en veel andere functionaliteiten zitten achter slot en grendel. Maar als je er slim mee omgaat, kom je er een heel eind mee.

Hootsuite

De laatste tip die we jullie willen geven is Hootsuite. Met Hootsuite kan je eenvoudig en op een overzichtelijke manier al je social mediaposts inplannen zodat ze automatisch worden gepubliceerd op de momenten die jij kiest. Aan je gratis account kan je maximaal 3 social media-accounts koppelen en 30 posts inplannen. Daar kan je wel een tijdje mee vooruit.

Hootsuite stelt je in staat om op een georganiseerde en overzichtelijke manier al je social mediaposts in te plannen en te beheren, maar ook om de reacties en vermeldingen op social media te monitoren. Wat ons betreft is Hootsuite een onmisbare schakel in je social mediamarketingstrategie.

Nieuwsgierig geworden naar meer?

Benieuwd geworden naar nog meer marketingtools of hoe je deze effectief inzet voor jouw start-up? Laat het ons weten, dan vertellen we je er meer over!

GEÏNSPIREERD?