0653997039 info@pennut.nl

De ideale navigatiestructuur voor je website

Als ondernemer heb je veel te vertellen. Al die informatie wil je ergens kwijt en je nieuwe website lijkt daar de perfecte plek voor. Je verzamelt informatie, krijgt ideeën en laat je inspireren door andere websites. Uiteindelijk heb je een enorme lijst aan onderwerpen die samen de inhoud van je website moeten vormen. Rest alleen nog de navigatiestructuur: de blauwdruk van je website. En dat is best een lastige opgave want waar ga je ál die onderwerpen plaatsen?

De navigatiestructuur van je website is ontzettend belangrijk. Als je hier goed over nadenkt win je er veel mee, waaronder een snellere indexatie door Google, een betere vindbaarheid, meer conversies en bezoekers die langer op je website blijven. In dit artikel vertellen we je hoe je dit proces aanpakt en geven we je 3 tips om bij stil te staan.

De navigatiestructuur: de blauwdruk van je website

Je website bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder de hoofdpagina’s en de subpagina’s. De ideale navigatiestructuur begint bij het bepalen welke pagina’s er op je website moeten komen en op welke plek ze moeten staan: in de navigatiebalk als hoofdpagina of als subpagina, onderdeel van een hoofdpagina.

Laten we eerst structuur aanbrengen in de lijst die je maakte. Pak (bijvoorbeeld) post-its in verschillende kleuren, één voor de onderwerpen die je echt heel belangrijk vindt en een andere kleur voor de pagina’s die minder belangrijk zijn. Gebruik één onderwerp per post-it en plaats die op een plek die voor jou logisch klinkt, bijvoorbeeld samen met onderwerpen uit eenzelfde categorie. Zo breng je structuur aan in je lijst en krijg je nieuwe inzichten. Misschien heb je veel post-its die met hetzelfde onderwerp te maken hebben, en kun je die samenvoegen.

Een goede duimregel is om maximaal 7 á 8 hoofdpagina’s te gebruiken om vervolgens de diepte in te gaan. Neem marketing. Veel bureaus werken met SEO, SEA, e-mail en social media. Dat zullen niet allemaal hoofdpagina’s zijn maar subpagina’s onder één hoofdpagina: ‘Marketing’.

Één van de redenen waarom we één onderwerp per post-it (of pagina) nemen, is omdat het niet alleen logisch en overzichtelijk is voor je bezoekers, maar ook voor Google. Het optimaliseren van één pagina over één onderwerp is eenvoudiger dan één pagina met meerdere onderwerpen.

Heb je alle post-its verdeeld en ziet het geheel er logisch en overzichtelijk uit? Dan heb je het moeilijkste onderdeel gehad. Overweeg om je navigatiestructuur te vertalen naar bijvoorbeeld Excel als je jouw ideale navigatiestructuur wilt delen met anderen.

De belangrijkste pagina’s van je website

Er zijn twee pagina’s op je website die straks (waarschijnlijk) het meeste aandacht trekken: je homepage en je ‘Over ons’ pagina (naast eventuele landingspagina’s met campagnes). Het is goed om hier alvast bij stil te staan.

De ‘Over ons’ pagina
De ‘Over ons’ pagina is naast de homepage de meestbezochte pagina op veel websites. Dat komt omdat mensen erg geïnteresseerd zijn in de ondernemer met wie ze overwegen zaken te doen. Sterker nog, een goed ondernemingsverhaal (brand story)  is voor veel mensen een doorslaggevende factor. Mensen doen namelijk zaken met mensen en deze mensen kopen niet wat je doet maar waarom je het doet. Denk dus goed na over deze pagina en wat je erop wilt vertellen. Ons advies: blijf weg bij wat je doet maar motiveer waarom jij bent gaan ondernemen, wat je drijfveren zijn en wat je ermee wilt bereiken.

De Homepage
De homepage is de index van je website. Alle eerder bepaalde hoofdpagina’s die straks in je navigatiebalk staan, toon je ook op je homepage. Zie het maar als de inhoudsopgave van je website. En aangezien het verreweg de meestbezochte pagina van je hele website wordt (nogmaals, naast eventuele campagne-gedreven landingspagina’s), krijgen mensen op een overzichtelijke homepagina meteen een goed beeld van wie je bent en wat je doet. Zorg er dus voor dat je deze informatie overzichtelijk verwerkt.

Zoekwoorden in paginanamen

Straks, als je ideale navigatiestructuur staat, start je met de content. Wellicht dat je jezelf ook wilt verdiepen in SEO (zoekmachineoptimalisatie). Daarvoor heb je een zoekwoordanalyse nodig en die komt in dit stadium ook goed van pas.

Een zoekwoordenonderzoek is een overzicht van de zoekopdrachten die jouw doelgroep gebruikt om via (hoofdzakelijk) Google informatie te vinden over bepaalde diensten of producten. Wat je wilt is dat deze zoekopdrachten naar jouw website leiden. Dus als jij die zoekopdrachten verwerkt op je website, breng je vraag en aanbod bij elkaar. Dat is de basis van SEO.

De zoekwoorden gebruik je straks onder andere in de teksten van je website om Google te vertellen waar een pagina over gaat. Maar in dit stadium zijn deze zoekwoorden ook bijzonder nuttig voor jouw ideale navigatiestructuur. Want één van de dingen waar Google naar kijkt om de (informatieve) waarde van een pagina te bepalen, is de URL en de paginanaam (niet te verwarren met de paginatitel, de H1). Bepaal dus welke zoekwoorden bij welke pagina’s passen en gebruik die. Dit is voornamelijk belangrijk bij de categoriepagina’s en de landingspagina’s die je gebruikt.

Flow

Gebruik niet te veel subpagina’s in je zichtbare navigatiestructuur, alleen de belangrijkste. Veel subpagina’s op een website oogt onoverzichtelijk en rommelig. Dat lijkt haaks te staan op de wens (of eigenlijk de noodzaak) om je bezoekers niet te laten zoeken naar informatie. 95% van de websitebezoekers vindt het namelijk enorm frustrerend als ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken. De overige 5% ook maar vindt het minder doorslaggevend in hun beslissing een website te verlaten of niet. Vanuit die optiek zou je juist heel veel subpagina’s moeten creëren. Het nadeel daarvan is echter dat je keuzestress en afleiding creëert, factoren die je conversiepercentage niet ten goede komen.

Realiseer je dat niet elke pagina zichtbaar hoeft te zijn. Dat heeft geen invloed op je vindbaarheid; een onzichtbare pagina betekent niet dat ‘ie onzichtbaar is voor Google. Met internal linkbuilding (linkjes in de tekst of met buttons) kan je prima en op een organische manier mensen aan de hand nemen en langs de paden leiden die jij voor ze hebt gecreëerd.

Tip 1: check de zoekopdrachten

Na verloop van tijd gebruiken steeds meer mensen je website. Deze mensen vertonen bepaald gedrag. Als je een zoekfunctie hebt, check dan regelmatig waar mensen naar zoeken op je website. Hieruit haal je waardevolle tips. Als mensen bijvoorbeeld vaak zoeken naar een bepaald product of een zekere dienst, overweeg dan om dat onderwerp een prominentere plek op je website te geven, of zelfs een aparte pagina.

Tip 2: Een snelle(re) indexatie door Google

Als je voor het eerst een website publiceert, kent Google je website nog niet. En voordat de spiders van Google je site crawlen (verkennen), wordt je website niet geïndexeerd en is deze dus niet vindbaar in de zoekopdrachten van Google. Hoelang dat duurt verschilt, maar het kan best wel even duren. Daar wil je natuurlijk niet op wachten.

Als je zelf de structuur van je website (je sitemap) aanmeldt bij Google, hoef je niet te wachten tot ze automatisch langskomen. Zie het als een uitnodiging gericht aan Google om je gloednieuwe website te komen bekijken. Een sitemap maken en uploaden, doe je via de Google Search Console die bij je website hoort.

Tip 3: Overdaad schaadt

Laat je niet verleiden om alles wat je weet op je website te zetten. Kennis kun je natuurlijk delen in een blog of nieuwsoverzicht, maar met deze tip doelen we op het aantal pagina’s en wat je op die pagina’s deelt. Verplaats je in de bezoeker en stel je bij elke overweging de vraag: “Is dit écht interessant voor mijn doelgroep?”.

Veel ondernemers zijn geneigd heel veel te vertellen, bijvoorbeeld over een product dat ze verkopen. Uitgebreide pagina’s over productspecificaties zijn in de meeste gevallen niet interessant voor je doelgroep. Die zoeken gewoon een oplossing voor een probleem dat ze hebben. Vertel liever hoe jouw product of dienst het leven van je doelgroep een stuk makkelijker maakt, en wat je bewoog om het te ontwikkelen.

Meer weten?

Wil je meer tips, heb je een vraag of wil je weten hoe je deze tips kunt toepassen voor jouw website? Laat het ons weten, dan helpen we je verder.

Pennut

Lievensweg 32
6562 XN, Groesbeek

info@pennut.nl
+31 (0)653997039

KvK: 77939786

Volg ons

Volg ons en blijf op de hoogte van al onze ontwikkelingen. Dat doe je via Facebook, Instagram en Linkedin.