0653997039 info@pennut.nl

SEO voor start-ups

Vindbaar zijn voor je doelgroep: elke ondernemer ziet het belang ervan in. Maar ja, wie is je doelgroep dan precies, waar zoeken ze naar en op welke platforms doen ze dat? SEO houdt veel ondernemers bezig. En terecht. Het is een van de belangrijkste manieren om je onderneming in beeld te brengen van je doelgroep en je kennis te verspreiden. En wat veel ondernemers niet realiseren, is dat je zelf veel kan doen om de vindbaarheid van je website te vergroten, zonder de hulp van dure marketingbureau’s. In dit artikel leggen we je uit wat SEO is en hoe je er in de start-upfase van je onderneming optimaal van kan profiteren.

Disclaimer: We schrijven ‘zonder de hulp van dure marketingbureau’s’, maar we weten als geen ander dat de tussenkomst van een gespecialiseerd marketingbureau wonderen doet voor (onder andere) de vindbaarheid van je website. Maar daar gaat dit artikel niet over. Dit artikel gaat over wat startende ondernemers (met een beetje kennis van hun websites) zelf kunnen doen om de vindbaarheid van hun website te vergroten, met een klein of zelfs geen budget.

Wat is SEO?

SEO behoeft voor de meeste ondernemers geen introductie, maar voor de volledigheid, hierbij een korte defintie.

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in normaal Nederlands. Wanneer je SEO toepast op je website of webshop, zorg je ervoor dat je site of shop makkelijk te vinden is voor de juiste mensen (jouw doelgroep) zodra die via (voornamelijk Google) zoeken naar een oplossing voor of antwoord op een vraag of probleem dat ze hebben. In dit artikel gebruiken we alleen Google als zoekmachine. Dat doen we om meerdere redenen maar de belangrijkste is natuurlijk de dominante aanwezigheid van de zoekmachine. Google is niet voor niets een werkwoord geworden.

Wikipedia zegt overigens dit over zoekmachineoptimalisatie:

“Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie casu quo zoekterm.”

Klein voorbeeldje. Als je een fietsenwinkel hebt, wil je graag dat jouw website vindbaar is zodra mensen het zoekwoord ‘Fiets kopen‘ intypen. Want als iemand hiernaar zoekt kan je veilig aannemen dat hij/zij een fiets wil kopen. Dus als (één van) de eerste zoekresultaten jouw website is, is het aannemelijk dat de zoeker naar jouw website navigeert om een fiets te kopen. Mensen zijn immers gemakzuchtig en willen snel resultaat, daarom kiezen ze vaak voor de eerste resultaten die Google hun toont.

Voordat dit gebeurt moet Google eerst begrijpen waar je website over gaat en er een waarde aan toekennen. De waarde van je website bepaalt Google op basis van verschillende ranking factors, waaronder (en voornamelijk) zoekwoorden. Deze zijn short tail (1-3 woorden, zoals ‘Een fiets kopen‘) of long tail (3 woorden of langer, zoals ‘Een rode damesfiets kopen in Nijmegen‘). Als je weet welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, verwerk je die onder andere in de content (de inhoud, dus teksten en afbeeldingen) van je website. Zodra Google op een website of pagina veel van deze woorden tegenkomt, ‘begrijpt’ Google dat die pagina of site over die woorden gaat, en dus toont Google jouw website aan die mensen die zoeken naar die woorden. Dit is ontzettend belangrijk: Google moet begrijpen waar jouw website over gaat.

Enkele andere ranking factors zijn overigens:

  • Site snelheid.
  • Mobile friendly.
  • Een vriendelijke navigatiestructuur.
  • Links (internal & external).
  • User experience.

Als laatste willen we je Google’s missie met je delen. Deze is van cruciaal belang om SEO echt goed te begrijpen:

“De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

    Aan de slag met SEO

    Ga je aan de slag met SEO, begin je bij het begin: de zoekwoorden. Want op welke zoekwoorden zoekt jouw doelgroep? Gebruiken ze woorden (short tail) of stellen ze vragen aan Google (long tail)? En zijn ze net zo bekend met jouw jargon als jij denkt? Om deze vragen te beantwoorden gebruik je (bijvoorbeeld) Google’s zoekwoordplanner. Hiermee krijg je een wonderlijk inzicht in het online zoekgedrag van jouw doelgroep. Zodra je de zoekwoorden hebt bepaald, verwerk je die in je website. De teksten zijn erg belangrijk maar ook de metadata, de titels (H1’s) en de tussenkopjes (H2’s) en de URL’s. Dit zijn de plekken die Google ‘leest’ om te begrijpen waar een pagina over gaat.

    Verwerk deze zoekwoorden ook in de paginanamen van je website, de namen in je menubalk. En zorg ervoor dat die menustructuur (of navigatiestructuur) logisch in elkaar zit. Gebruik bijvoorbeeld duidelijke URL’s, cluster de pagina’s die over dezelfde thema’s gaan en gebruik geen onnodige pagina’s die eigenlijk over niets gaan.

    De snelheid waarmee jouw website toegankelijk is voor jouw bezoeker is ook bijzonder belangrijk. Een simpele, gratis check kan je doen via deze link. Voer je URL in en zie direct Google’s beoordeling. Mocht deze tegenvallen en wil je de snelheid van je website willen verbeteren, doe je er goed aan om de afbeeldingen die je hebt gebruikt te comprimeren: scheelt vaak erg veel.

    Nu alsmaar meer verkeer naar je site komt via een telefoon, is het ook erg belangrijk dat je website mobile friendly is: een prettig en juist werkende website ook via een kleiner scherm. Via deze link kan je controleren of Google jouw website als mobile friendly ziet. Mocht ook deze uitkomst tegenvallen, is er iets meer aan de hand en zul je een developer in de arm moeten nemen om je website aan te passen. Maar het is money well spent, dat beloven we.

     

    Handige (en balangrijke) SEO-tools

    Nu je vol overtuiging met de vindbaarheid van je website aan de slag gaat, wil je natuurlijk weten waar je alle kennis vandaan haalt en hoe je website straks presteert. Hierbij vier gratis en tevens onmisbare SEO-tools die jou verder helpen.

     

    1) Screaming Frog:

    Heb je een website en wil je controleren of je ergens een H1 of een H2 hebt gemist? Of wil je weten of je per ongeluk twee keer dezelfde metaomschrijving hebt gebruikt? Of misschien is er wel een kapotte link, of eentje die een redirect nodig heeft? Screaming Frog laat het je zien.

    2) Google Analytics:

    Google Analytics gebruik je om de effectiviteit van je website te meten. Je meet ermee waar je bezoekers vandaan komen, welk gedrag ze vertonen en of ze de digitale paden bewandelen die jij voor ze hebt gecreëerd. Google Analytics  geeft je veel nuttige inzichten.

    3) Google Zoekwoordplanner:

    Met de Google zoekwoordenplanner krijg je een wonderlijk inzicht in het online taalgebruik en zoekgedrag van je doelgroep. Want als specialist binnen je vakgebied weet je welke vragen of problemen jouw doelgroep heeft, maar met de zoekwoordenplanner krijg je inzicht in de zoekwoorden en -termen die ze gebruiken om hun antwoorden te vinden.

    4) Yoast SEO Plugin:

    Met de Yoast SEO plugin voor WordPress bepaal je hoe Google jouw pagina’s toont in de zoekresultaten. Deze korte stukjes tekst met informatie over jouw organisatie moeten de klik vanuit de zoekresultaten naar jouw website verkopen. Daarom is het belangrijk dat die van jou relevant genoeg zijn om op te klikken. Met de Yoast SEO Plugin bepaal je hoe Google jouw pagina’s toont en voorkom je dat Google zelf een willekeurige tekst van je pagina gebruikt.

     

    Benieuwd naar meer waardevolle marketingtools? We schreven er eerder dit artikel over.

    SEO-checklist

    Wil je zeker weten dat je niets hebt gemist, loop dan met deze checklist je website na om te controleren of je alle verbeteringen die je eenvoudig zelf kunt doen, hebt gedaan:

    • Heb je alle websiteteksten verrijkt met relevante zoekwoorden?
    • Heb je overal de H1’s verrijkt met relevante zoekwoorden?
    • Heb je overal de H2’s verrijkt met relevante zoekwoorden?
    • Heb je een arsenaal aan blogonderwerpen?
    • Heb je een lijst met websites die misschien wel jouw blogs willen delen?
    • Heeft elke pagina geoptimaliseerde metadata?
    • Heb je alle afbeeldingen op je website gecomprimeerd?
    • Zit je navigatiestructuur logisch in elkaar?
    • Heb je een natuurlijke flow op je website?
    • Heb je voldoende interne en externe links?
    • Hebben alle afbeeldingen een ‘alt text’ die Google vertelt waar de afbeelding over gaat?
    • Heb je een Google Analytics-account waarmee je de prestaties van je website meet?

    SEO is geen aan/uit-knop.

    Als je écht aan de slag wilt met SEO, moet je het onderhouden. Google houdt, net zoals jouw doelgroep, van een website die wordt onderhouden en waarop steeds nieuwe content wordt gepubliceerd. SEO is geen aan/uit-knop. Veel ondernemers denken dat als ze hun hoofd- en submenupagina’s hebben geoptimaliseerd, het werk erop zit. Niets is minder waar. Ook denken ze vaak dat een week na een optimalisatieproject de bezoekersaantallen met factor 100 groeien. Ook dat is niet waar.

    Wil je goed blijven scoren, zal je doorlopend nieuwe content moeten publiceren en je reeds geschreven content steeds moeten updaten. Een goed manier om dit te doen is door te gaan bloggen over je werk. Wat dat betreft werkt het als een tweesnijdend zwaard: je deelt waardevolle informatie met je doelgroep die je er dankbaar voor zijn, en Google is je er óók dankbaar voor. We kunnen je dus van harte aan contentstrategie en een contentkalender aanbevelen waarmee je precies bepaalt wanneer je welke content publiceert. Daarnaast moet je de sitesnelheid blijven controleren en de ervaringen van mensen op je website blijven analyseren. Ook dit is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website.

    Afsluitend willen we je nog één tip meegeven. Een goede manier om zeker te weten dat je website goed vindbaar is voor jouw doelgroep, is door Google te vergeten. Klinkt gek, niet? Maar als je terugdenkt aan Google’s missie, begrijp je dat Google je beloont als je jouw website zo perfect mogelijk afstemt op (het gemak en de wensen van) jouw doelgroep. Ons laatste advies is dan misschien ook wel het belangrijkste advies: staar je niet blind op zoekwoorden, H1’s en metaomschrijvingen. Dit zijn manieren om ervoor te zorgen dat Google jouw website goed en snel kan indexeren. Zorg er hoofdzakelijk voor dat je een onmiskenbare waarde bent voor de mensen waarvoor jij bent gaan ondernemen. Geef ze waarde: échte waarde. En als zij die waarde vinden op jouw website, beloont Google je vanzelf.

     

    Meer weten over SEO?

    Wil je meer weten over SEO, of over hoe jij het effectief kan inzetten voor jouw start-up? Laat het ons weten, dan vertellen we je er meer over. Graag zelfs!

    Pennut

    Lievensweg 32
    6562 XN, Groesbeek

    info@pennut.nl
    +31 (0)653997039

    KvK: 77939786

    Volg ons

    Volg ons en blijf op de hoogte van al onze ontwikkelingen. Dat doe je via Facebook, Instagram en Linkedin.