0653997039 info@pennut.nl

Handig: checklist voor start-ups

Je hebt een idee. Een heel gaaf idee. Je wordt enthousiast en je hart begint sneller te kloppen. Je denkt erover na, leest erover en legt het voorzichtig voor aan vrienden, familie en aan andere ondernemers. Elke stap voorwaarts sterkt je vertrouwen. Langzaam evolueert je idee naar een inspirerend concept. Iedereen aan wie je jouw idee vertelt, is net zo enthousiast als jij. Bijna dan. Op een dag word je wakker en is je missie kraakhelder: het denken is voorbij, je gaat er iets mee doen.

De start-up checklist, handig voor startende ondernemers

Zo gaat het vaak bij jonge ondernemers. Ze krijgen een idee, laten het even bezinken en willen er het liefst zo snel mogelijk mee aan de slag. IJzer moet immers worden gesmeed terwijl het heet is. Het heet niet voor niets ‘ondernemen’ en niet ‘overdenken’ of ‘overwegen’.

Hieronder volgt een handige checklist die je erbij kan pakken wanneer je op dit punt bent aanbeland. Zelfs daarna. Er zitten namelijk ook handige tips bij die je kan gebruiken als je al aan het ondernemen bent. Bijvoorbeeld over e-mailmarketing, bloggen, netwerken en samenwerkingen met partners. Ook delen we voorbeelden uit ons eigen arsenaal.

Deze checklist is altijd in ontwikkeling. Elke waardevolle ingeving en aanvulling worden erin verwerkt. Dat kan er ook eentje van jou zijn. Zo houden we samen deze checklist voor startende ondernemers relevant.

Businessplan

Het schrijven van een businessplan is belangrijk. Het dwingt je goed na te denken over de stap die je gaat nemen. Maar vlieg niet uit de bocht. Ik schreef eens uit enthousiasme een businessplan van ongeveer 50 pagina’s. De ene mooie tabel na de ander, want meer is beter, toch?

Een simpel, transparant businessplan is beter. Hieronder nog enkele dingen waar je ook bij moet stilstaan:

 

Rechtsvorm: 

Kies je een eenmanszaak, een VOF, BV of een stichting? Of één van de andere mogelijkheden? Denk er goed over na.

Planning: 

Een goede, realistische planning maakt je hoofd leeg. Maak een planning waarin je precies noteert wanneer je waaraan werkt.

Bedrijfsnaam: 

De tijd dat je bedrijfsnaam moet uitdragen wat je doet is voorbij. Net als de tijd van tuinbroeken. En matjes. Als je je werk goed doet, wordt het straks vanzelf met jouw bedrijf geassocieerd. Misschien wordt het wel een werkwoord, zoals Google. Vermijd natuurlijk wel namen die niemand kan onthouden of schrijven.

Intellectueel eigendom /merkregistratie:

Onder intellectueel eigendom verstaan we onder andere muziek, merken, vormgeving, uitvindingen, teksten en foto’s. Bestaat er een kans dat iemand anders er met je idee vandoor kan gaan? Registreer en bescherm je merk en creaties.

Draagvlak

Draagvlak is belangrijk. Niet alleen onder je doelgroep maar ook thuis, onder je partner en kinderen. Ondernemen vergt veel tijd. Iemand zei eens: “Ondernemers zijn de enige mensen die 80 uur in de week werken om niet 40 uur in loondienst te hoeven werken”.

 

Thuis

Er komen genoeg dagen dat je ’s ochtends vroeg op moet staan. Of ’s avonds nog even langer door moet. Dat je het eten mist of de voetbalwedstrijd van je kind. Op deze momenten is het belangrijk dat je partner of gezin begrijpt wat je doet. En waarom je het doet. Begrip voorkomt onbegrip.

Doelgroep

Draagvlak van familie en vrienden had je waarschijnlijk al. Maar draagvlak onder je doelgroep is belangrijker. Toets dit met uitvoerig marktonderzoek.

(Thuis)kantoor

We schreven het net al even: lange werkdagen. Je ontkomt er niet aan. Een goede werkplek is erg belangrijk.

 

Telefoon(service)

Liever niet je persoonlijke nummer gebruiken? Neem een zakelijk nummer. Sowieso handig om een zakelijk nummer te nemen want dat valt onder bedrijfskosten en is dus aftrekbaar. Wil je zeker weten dat bellers altijd te woord worden gestaan, schakel dan een telefoonservice in.

WhatsApp

WhatsApp is tegenwoordig een fijne en geaccepteerde communicatiemethode. Wanneer je bellen niet fijn vindt of vaak niet bereikbaar bent, is een zakelijk WhatsApp-account een goed idee.

KvK

Is je businessplan klaar? Dan kan de afspraak bij de Kamer van Koophandel worden gemaakt. Een afspraak kost je €50,00. Je krijgt je inschrijvingsnummer en de aanmelding bij de Belastingdienst gebeurt automatisch.

En vergeet die selfie niet. Voor de deur, tijdens het tekenen of met het logo van de KvK op de achtergrond. Doet het altijd goed.

Belastingdienst

Leuker kunnen ze het niet maken. Wij ook niet. Maar doe het gewoon. Zet de data waarop je aangifte moet doen in je agenda. Stel het niet uit want het wordt ook niet leuker als je wacht.

Vergeet overigens niet dat er veel dingen zijn waar de Belastingdienst startende ondernemers in tegemoet komt. Er zijn veel regelingen waar je profijt van hebt. Onderzoek ze of laat een administratiekantoor je erover adviseren.

Financiën & administratie

Een betrouwbare (financiële) administratie is een absolute must. Altijd, maar vooral tijdens je eerste ondernemersjaren. De cijfertjes vertellen je namelijk een verhaal. Als je ze goed leest, vertellen ze je dat je nieuwe bedrijf eigenlijk best wel goed draait, ondanks dat het misschien voor je gevoel niet snel genoeg gaat.

Een ordelijke administratie geeft je overzicht: de feitelijke gezondheid van je nieuwe bedrijf. Het stuurt je en helpt je beslissingen te maken. Hieronder een kort overzicht van de zaken die je in ieder geval moet regelen.

 

Bankrekening

Zorg voor een zakelijk bankrekeningnummer. Gebruik in ieder geval niet je privérekening.

Liquiditeitsplanning

Straks heb je kosten en omzet. Veel van die kosten (en hopelijk omzet) is wederkerend. Een liquiditeitsplanning geeft je een blik in de toekomst.

Neem een excelsheet. Verdeel de komende 12 maanden in kolommen en noteer per maand welke (verwachte) kosten en opbrengsten je voor je kiezen krijgt. Als je alles hebt verwerkt, heb je een fijn overzicht waaruit je precies opmaakt hoe je financiële toekomst eruit ziet. Werk deze iedere maand bij.

Begroting & budgetten

Weten waar, wanneer en hoeveel geld je uitgeeft is waardevolle kennis. Je leven als startende ondernemer is al onzeker genoeg, vooral in het eerste jaar.

Als je van te voren vaststelt wat je het eerste (boek)jaar nodig hebt en hoeveel je moet investeren, weet je ook wat je in ieder geval moet omzetten.

Salaris?

Overweeg om jezelf iedere maand een vast bedrag uit te keren. Hierdoor weet je wat je privé kan besteden, welk bedrag op je zakelijke rekening je overhebt om de rekeningen te betalen én wat je overhebt om te investeren.

Financiering

Heb je bepaald hoeveel geld je nodig hebt om je bedrijf te starten? Dan weet je ook of je verwachte omzet toereikend is. Als je die kennis hebt en je weet hoeveel geld je hebt gespaard, weet je ook of je een financiering nodig hebt.

Als je een financiering aanvraagt, zal je je plannen moeten overleggen aan de financierder om aan te tonen dat je plannen levensvatbaar zijn. Denk in ieder geval aan je businessplan, je budget en begroting, liquiditeitsplanning en enkele andere zaken.

Pensioen

In loondienst regelt de werkgever (vaak) de pensioenafdracht. Als startende ondernemer ligt deze verantwoordelijkheid bij jou. Je kan zelf een rekening openen om te sparen, of je kan het onderbrengen bij een organisatie.

Hoeveel je spaart is afhankelijk van enkele zaken. Wanneer je met pensioen gaat en hoeveel geld je dan wilt hebben om jezelf iedere maand en X-bedrag te kunnen uitkeren.

Uurtarief

Wat vraag je voor je producten of diensten? Het is een lastige vraag. De som is redelijk eenvoudig te maken. Gevoelsmatig echter, is dit vaak lastiger. “Ben ik wel goed genoeg?”. “Gaan mensen dat wel betalen?”.

Wij dachten dit ook in het begin. Net als duizenden andere startende ondernemers. Je bent echt geen uitzondering.

Laat je niet gek maken. Maar vraag natuurlijk ook niet de hoofdprijs. Als je overtuigd bent van je eigen kunnen, kan aantonen wat je kan (bouw een portfolio op!) en kan verwoorden wat je komt brengen, is er niets aan de hand. En natuurlijk zullen er klanten zijn die je uurtarief niet willen betalen. Dan is dat niet jouw type klant. Durf die keuze te maken.

Verzekeringen

Veel startende ondernemers sluiten geen verzekeringen af, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Vaak vinden ze dit te duur.

Sta er in ieder geval wel bij stil. Onderzoek de mogelijkheden. Vaak zijn er overigens ook alternatieven zoals een Broodfonds. Dit is echt het overwegen waard!

Contracten /opdrachtbevestigingen

Nog een puntje die veel start-ups vergeten of niet belangrijk genoeg vinden: contracten en opdrachtbevestigingen. Je wilt die nieuwe klanten immers zo min mogelijk stappen laten nemen. Iedere stap is een potentieel breekpunt. Althans, dat denk je.

Maar er is niets mis met contracten en opdrachtbevestigingen. Er staat in wat je gaat doen, wat je levert, en tegen welke voorwaarden, tarieven en randvoorwaarden. Deze geven duidelijkheid en veiligheid. Voor jezelf en voor je klant.

Coach /mentor

Topsporters hebben een coach. Net als politici en succesvolle ondernemers. Dus waarom jij niet? Ondernemen is immers ook topsport. Overweeg te investeren in een mentor of coach die je op persoonlijk- en ondernemersvlak verder helpt.

Wij zelf hebben er twee. Één is een ervaren ondernemer die ons helpt met zijn waardevolle ondernemerskennis en -ervaring. De ander is een gedrags- /gelukpsycholoog die ons helpt te groeien op persoonlijk gebied, bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijk leiderschap. Ondernemen is niet iets wat je doet. Een ondernemer ben je, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Er is straks weinig verschil tussen werk en privé omdat je altijd werkt. Dat is best lastig, vooral in het begin. Daarom kan je deze hulp goed gebruiken. Zakelijk en privé.

Marketing & sales

Marketing en sales: het is misschien niet ieders cup of tea maar het zijn twee onmisbare succesfactoren voor iedere start-up. Mensen moeten weten dat je er bent. Je kan ervoor kiezen om met een zeepkist op het marktterrein te staan (een leuke, opvallende manier), maar effectief is het niet.

Hieronder waardevolle voorbeelden waar je als start-up bij moet stilstaan. Uit ervaring weten we dat veel van deze zaken bij veel start-ups geen aandacht krijgen. Doe er dus je voordeel mee.

 

Jouw WHY

Jouw WHY is één van de belangrijkste onderdelen van je start-up. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je de onderneming gestart? Werk dit verhaal uit. Maak het duidelijk. Vertel het door. Laat anderen het hun vrienden vertellen.

Mensen kopen niet wat je doet maar waarom je het doet.

Lees hier hoe je jouw WHY vindt.

Brandstory

Ieder dorp of iedere stad heeft wel een schoenenwinkel. Vaak meerdere. Waarom kiezen mensen om naar schoenenwinkel X te gaan? De brandstory: het ondernemingsverhaal. Als je weet wat jouw WHY is, kan je er een fantastisch ondernemingsverhaal van maken. Want stories sell better than seks.

Een brandstory gaat verder dan een verhaaltje over het waarom en wat van je start-up. Je brandstory moet anderen inspireren. Altijd en overal. Het moet zichtbaar zijn in je winkel, kantoor, op je productverpakkingen, factuur, e-mail en op social media.

Huisstijl

Herhaling en consistentie zijn belangrijke ingrediënten voor elk succesvol merk. Een huisstijl helpt je hierbij. Als je bepaalt welke kleuren bij jouw merk horen, welke (soorten) afbeeldingen, typografie en andere uitingen, maak je het anderen makkelijker om jouw merk te herkennen.

Website

Natuurlijk is één van de eerste dingen waar je aan denkt een website. Het is zoveel meer dan een online visitekaartje. Investeer hierin. Een echt goed doordachte website levert je veel op.

Zorg ervoor dat je het domein van je beoogde website vastlegt. Check daarvoor mijndomein.nl of één van de andere aanbieders. Zorg ook voor een ideale navigatiestructuur, een cookiemelding, SSL-certificaat, een mogelijkheid voor mensen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief en glasheldere algemene voorwaarden.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is belangrijk als je straks een website wil hebben die wordt gevonden. De uitkomst van dit onderzoek is ontzettend waardevol. Het geeft je inzicht in de zoekopdrachten van jouw doelgroep.

SEO (ook lokaal)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Of zoekmachineoptimalisatie in gewoon Nederlands. Het zorgt ervoor dat je website goed wordt gevonden. Een zoekwoordenonderzoek is hiervoor belangrijk maar daar eindigt het niet mee.

Investeer ook in lokale vindbaarheid. Veel bedrijven doen graag zaken met andere bedrijven uit hun regio. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder uit Nijmegen, maak dan een aparte landingspagina aan die je optimaliseert op het zoekwoord ‘Boekhouder Nijmegen’.

Content

Content betekent inhoud. Op een website doelen we dan voornamelijk op de teksten en afbeeldingen. Het is belangrijk dat je hier aandacht aan besteedt. Schrijf vanuit je eigen overtuiging. Vertel wat je doet maar vertel ook vooral waarom je het doet. Denk eraan: mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.

Google My Business /Google Mijn Bedrijf

Een Google-account is één van de belangrijkste accounts die je als ondernemer kan aanmaken. Vergeet niet om je bedrijf te registreren bij Google My Business (of Google Mijn Bedrijf).

Google Analytics

Google Analytics is een programma waarmee je de prestaties van je website meet. Belangrijk. Punt.

E-mail: Leads, prospects & klanten

The money is in the list. E-mail is een krachtig middel om leads te transformeren naar prospects en uiteindelijk betalende klanten.

Gebruik hiervoor een nieuwsbrief en e-mailmarketing. Het is namelijk niet exact hetzelfde.

Social media

Waarschijnlijk zijn Facebook en Instagram één van de eerste accounts die je als ambitieuze start-up aanmaakt. Goed! Social media is belangrijk om je boodschap naar buiten te brengen.

Social mediamarketing is echter méér dan alleen het posten van updates en inhakers. Maak campagnes, bijvoorbeeld waarmee je je e-maillijst laat groeien.

Marketing tools

Naast Google Analytics zijn er meerdere marketing tools waar je als ondernemer gebruik van kan maken. Sommige zijn zelfs gratis zoals Mailchimp, Hootsuite en Screaming Frog.

We schreven hier ook een ander artikel over.

KPI’s

Je moet weten waar je op stuurt. Je moet weten wat voor jou een succes is en wanneer je een succes hebt behaald. Zonder deze kennis weet je niet of je kersverse bedrijf succesvol is en wanneer je iets te vieren hebt. Deze successen heb je nodig. Vier ze.

Linkbuilding

Één van Google’s ranking factors is het aantal backlinks. Links naar jouw website vertellen Google dat er waardevolle content te vinden is. Maar dan moet de link wel van een betrouwbare bron komen.

Zoek de samenwerking met andere betrouwbare websites en vraag om links, bijvoorbeeld door te gastbloggen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat anderen uit zichzelf je website, specifieke pagina’s of blogs gaan delen, zonder dat je erom hoeft te vragen.

Bloggen

Google houdt van websites die worden onderhouden. Jouw doelgroep ook. Onderhoud je website regelmatig, bijvoorbeeld door nieuwe content te plaatsen. Doe je dat niet, zakt je website in de zoekresultaten.

Bloggen is een goede manier om je website te onderhouden. Als je waardevolle informatie deelt, zijn je bezoekers je er dankbaar voor. En Google ook.

Pitch

Als je niet in enkele woorden kan vertellen wat je doet en waarom je dat doet, is het te ingewikkeld. Wees altijd voorbereid om een korte pitch te geven aan mensen die graag willen weten wat je doet. Vertel je een lang verhaal, haken ze af. Het heet niet voor niets een elevator pitch: je moet tijdens een korte rit in de lift jouw ondernemingsverhaal kunnen vertellen.

Visitekaartjes

In een online georiënteerde wereld zijn visitekaartjes nog steeds erg relevant. En laten we eerlijk zijn, visitekaartjes horen gewoon bij het outfit van een ondernemer, niet?

Netwerken

Netwerken: het ligt je of het ligt je niet. Toch kan het erg waardevol zijn. Vooral als start-up. Je hoeft echt niet iedere week meerdere borrels langs te gaan, maar eens per maand is aan te raden.

Daarnaast zijn er veel verschillende soorten netwerken waar je je bij kan aansluiten. Onderzoek welke er bij jou in de buurt zijn en sluit je aan bij het netwerk waar jij je het prettigst bij voelt.

Samenwerkingen

Samenwerken is erg belangrijk voor startende ondernemers. Je bouwt een netwerk op, deelt je kwaliteiten en vergroot je slagkracht.

Daarnaast is het aantrekkelijk om als start-up alles zelf te willen doen. Enerzijds omdat je alles wil leren. Anderzijds om geld te besparen. Snappen we. Maar het loont om bepaalde zaken uit te besteden. Je moet namelijk niet alles zelf willen doen. Administratie is daar een goed voorbeeld van.

Never settle

Wees altijd tevreden met wat je hebt. Maar stop nooit naar het zoeken van manieren om het beter te maken. Ondernemen kost tijd, geld en de bekende bloed, zweet en tranen. Maar het is het waard. Blijf scherp. Blijf optimaliseren. Blijf luisteren en praten. Never settle.

Meer tips?

Ga je zelf starten met ondernemen en zoek je meer tips? Wil je meer diepgang? Gerichte vragen stellen? Of heb je misschien aanvullingen of verbeteringen? We horen het graag van je. Ook wanneer je er iets aan hebt gehad want we houden van succesverhalen.

Pennut

Lievensweg 32
6562 XN, Groesbeek

info@pennut.nl
+31 (0)653997039

KvK: 77939786

Volg ons

Volg ons en blijf op de hoogte van al onze ontwikkelingen. Dat doe je via Facebook, Instagram en Linkedin.