0653997039 info@pennut.nl

Ontdek je WHY

Gepassioneerde ondernemers vertellen de mooiste verhalen. Hoe dichter de ondernemer bij zijn of haar onderneming staat, des te mooier en authentieker het verhaal. Maar wat maakt nu precies een ondernemingsverhaal mooi? Wat is die X-factor waardoor mensen blijven investeren in producten, diensten en bedrijven?

Simon Sinek, een bekende Britse auteur, spreker en marketinggoeroe, sprak in 2009 tijdens een TED Talk over de ‘WHY’ en de Golden Circle. Zijn inspirerende toespraak bewoog marketeers en ondernemers wereldwijd om de vaak onderbelichte WHY als eerste te onderzoeken, en pas daarna de HOW en WHAT. En dat voelt misschien een beetje onnatuurlijk want doelgericht als ondernemers vaak zijn, voelt het formuleren van je WHY vaak als een omweg op het ondernemerspad.

Onze eigen WHY

Waarom doe je wat je doet?

Startende ondernemers kunnen over het algemeen genomen best aardig hun onderneming beschrijven. Alleen dat is nog geen antwoord op de vraag “Waarom doe je wat je doet?”. Veel ondernemingsverhalen worden geschreven vanuit een product of een dienst, en niet vanuit een intrinsieke motivatie, een diepere overtuiging of zelfs een duidelijke doelgroep. De meeste starters kunnen goed vertellen wat ze doen. De meeste kunnen ook nog wel vertellen waarom dat onderscheidend is. Maar weinig ondernemers kunnen vertellen waarom ze doen wat ze doen.

En dat geeft niet. Althans, ik begrijp het. Als ondernemer (en vooral als start-up) wil je graag zo snel mogelijk je producten of diensten aan de man brengen. Je wilt werken aan je organisatie en zo snel mogelijk groeien. Je kiest klanten die misschien niet zo goed bij je passen, maar ach, dat trek je later wel weer recht, toch? En je hebt een omzetdoelstelling voor jezelf gezet waar je graag en snel aan wilt voldoen, en daar heb je toch echt die diensten of producten voor nodig.

Al die dingen kloppen als een zwerende vinger. Alleen zijn dit niet intrinsiek gedreven motivaties. Ze worden gedreven door een product, dienst of geld. En daar gaat het vaak naar verloop van tijd mis. Veel start-ups realiseren zich vroeger of later dat er veel meer komt kijken bij het ondernemen dan waar ze zich graag mee bezig zouden willen houden. Een administratie moet ook worden bijgewerkt, en hoe zat het ook alweer met BTW? Nog maar te zwijgen over al die prospects niet voor jou kiezen omdat ze geen vertrouwen in je hebben.

Het zijn deze momenten dat je heel goed moet weten waarom je bent gaan ondernemen; waarom je doet wat je doet. Het ondernemerschap is niet altijd even leuk is en dan moet je ervoor zorgen dat je weet waarom je ‘s ochtends je bed uitkomt, want die wetenschap is de brandstof die je nodig hebt om toch door te gaan als het even tegenzit.

Een voorbeeld dichtbij huis, onze eigen WHY:

 

 

“De mooiste, meest succesvolle ondernemingen ter wereld werden eens geboren vanuit een vurig verlangen een verschil te maken in het leven van de ondernemer zelf en in dat van anderen. Dit verlangen is het fundament van ieder succesvol bedrijf. Het is van onschatbare waarde voor een inspirerend organisatieverhaal.

Wij geloven in de jonge ondernemers van vandaag die willen werken aan de dag van morgen. Wij geloven in jonge ondernemers die met een goed idee de wereld willen veroveren en met minder geen genoegen nemen.

Wij vinden deze verhalen de mooiste verhalen die er zijn. Wij willen de stem zijn van goede ideeën en gepassioneerde ondernemers die gehoord willen worden. Daarom hebben we er onze missie van gemaakt deze verhalen te vertellen zodat zij kunnen bouwen aan een authentiek, waardevol en rendabel merk waarmee ze de wereld kunnen veroveren.”

 

 

In onze WHY praten we niet over branding, marketing of waarom start-ups bij ons moeten zijn. Onze WHY is gebaseerd op onze eigen intrinsieke motivatie. Het is deze motivatie waar wij aan denken wanneer het even wat moeilijker is dan verwacht. In de kern van onze WHY spelen onze klanten en wijzelf een belangrijke rol. Het drijft ons. Het is wie wij zijn.

De unieke (pro)positie van start-ups

Als start-up heb je een unieke positie ten opzichte van gevestigde ondernemingen. Je staat aan het begin van een belangrijke reis en daardoor bijzonder dichtbij jouw eigen WHY. Iedere ondernemer begint namelijk vanuit een overtuiging en die is aan het begin van je reis nog niet gecorrumpeerd met de waan van de dag, administratie, acquisitietrajecten en wat nog meer. Nú is dus het beste moment om je eigen WHY te vertalen naar een onweerstaanbaar ondernemersverhaal, vol passie, overtuiging en authenticiteit! Want dat is de X-factor waarin anderen investeren. Ze zeggen immers niet voor niets: Stories sell better than sex. Een goed verhaal is tijdloos en bovendien authentiek.

15 vragen die je helpen jouw eigen WHY te ontdekken

We hebben 15 vragen verzameld die jou helpen om je eigen WHY te formuleren:

  1.  Wat was het moment dat je besloot om te gaan ondernemen, beschrijf dat moment eens?
  2. Waarvan gaan je ogen schitteren?
  3. Waarover heb je een hele sterke mening?
  4. Wat maakt je gelukkig?
  5. Wat is volgens jou de definitie van succes?
  6. Waar ben je ook vaak ‘s avonds of in het weekend mee bezig?
  7. Wanneer ben je tevreden?
  8. Waar praat je graag over?
  9. Wat wilde je vroeger als kind worden, en waarom?
  10. Wat is jouw definitie van een held?
  11. Waar stoor jij je aan?
  12. Welke dingen zou jij willen veranderen in de wereld?
  13. En welke dingen wil je lokaal veranderen?
  14. Zijn er dingen die je mensen wilt leren?
  15. Wat is jouw levensdoel en hoe wil je dat jouw ondernemerschap daaraan bijdraagt?

Wij hebben nog één vraag voor je

Komt jouw ondernemingsverhaal overeen met jouw idealen? Weet jij waarom jij onderneemt? En voor wie je dat doet? En hoe jouw organisatie het leven van jouw doelgroep kan veranderen? Kortom, hoe authentiek is jouw ondernemingsverhaal? Of is deze onbedoeld beschreven rondom een product of dienst?

Wanneer je jouw WHY weet te formuleren, help je niet alleen jezelf door de lastigere tijden van het ondernemerschap maar het vertelt ook een authentiek ondernemingsverhaal. Het is een tweesnijdend zwaard en onmisbaar voor jouw organisatie, daar zijn we van overtuigd.

 

Pennut

Lievensweg 32
6562 XN, Groesbeek

info@pennut.nl
+31 (0)653997039

KvK: 77939786

Volg ons

Volg ons en blijf op de hoogte van al onze ontwikkelingen. Dat doe je via Facebook, Instagram en Linkedin.