SEO: zoekmachineoptimalisatie

vrijdag 6 september 2019

SEO is één van de bekendste vormen van websiteoptimalisatie. Veel ondernemers kennen het effect ervan waardoor er veel vraag  is naar geoptimaliseerde websites. We kunnen ons dus voorstellen dat ook jij, als marketing-starter, meer wilt weten over SEO en hoe je het effectief kunt toepassen op jouw (nieuwe) bedrijf.

SEO staat voor voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in normaal Nederlands

Wat is SEO?

SEO staat voor voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in normaal Nederlands. SEO is een online marketingtechniek waarmee je jouw website beter vindbaar maakt voor jouw doelgroep tussen (voornamelijk) Google’s zoekresultaten. Je begrijpt dat SEO je organisatie dus helpt bij het vinden van nieuwe klanten. Het brengt vraag (de zoekopdrachten van jouw doelgroep) en aanbod (jouw website) bij elkaar.

SEO evolueert doorlopend. Dat komt omdat Google haar algoritme steeds aanpast. Daarom is SEO ook een langetermijnstrategie die je liefdevol moet onderhouden, analyseren en toetsen. SEO is een marketingstrategie die namelijk mede wordt bepaald door het gedrag van jouw doelgroep. Dit moet je uitvoerig (blijven) analyseren om te weten waar ze naar zoeken maar ook hoe ze dit doen. Sinds de komst van voice search worden zoekopdrachten bijvoorbeeld steeds langer en ook daar moet rekening mee gehouden worden. 

Starten met SEO

SEO is meer dan het afvinken van checkboxjes, het tellen van zoekwoorden en optimaliseren van metadata. Wil starten met SEO, dan begin je bij het begin: jouw doelgroep. Weet je, nee begrijp je wie jouw doelgroep is? Het is een lastige vraag die je pas kan beantwoorden als je goed begrijpt hoe jouw business in elkaar steekt -en wat je ermee wilt bereiken. Om jouw doelgroep goed in kaart te brengen, kan je een buyers persona creëren: een fictief persoon die jouw ideale klant beschrijft.

Deze kennis over jouw doelgroep moet de basis zijn voor jouw website. Jouw doelgroep moet op jouw website alle informatie vinden die voor hen interessant is. Dat doe je bijvoorbeeld door het schrijven over hun favoriete onderwerpen in een blog, de navigatiestructuur van je website aan te passen op basis van hun favoriete zoektermen en ervoor te zorgen dat de metadata (de gegevens die worden getoond in Googles zoekresultaten) volledig aansluiten op hun wensen en zoekopdrachten.

SEO-tools voor starters

Voor SEO zijn er verschillende tools die jouw optimalisatiewerkzaamheden een stuk makkelijker maken. Je wilt natuurlijk wel kunnen meten of jouw SEO-strategie effect heeft. We zetten drie gratis en eenvoudig te gebruiken SEO-tools hier voor je op een rijtje:

1. Google Analytics
Met Google Analytics meet je welk gedrag jouw websitebezoekers vertonen op jouw website. Je ziet hoeveel tijd mensen doorbrengen op je site, welke pagina’s het beste presteren en welke verbetering nodig hebben. Op basis van deze informatie optimaliseer je jouw website steeds een beetje meer.

2. Screaming Frog
Screaming Frog is een gratis te downloaden programma waarmee je precies kan zien of je website voldoet aan de belangrijkste voorwaarden, zoals de H1’s (titels), H2’s (tussenkopjes), metadata en nog veel meer.

3. Google keyword planner:
Met de gratis keyword planner (zoekwoordplanner) van Google Ads, onderzoek je welke zoekwoorden jouw doelgroep belangrijk vinden zodat je deze gebruikt in de content voor je website, de metadata, de afbeeldingen en de blogs die je schrijft. Onmisbaar en bovendien gratis te gebruiken!

Meer weten over SEO?

Wil je meer weten over SEO? Schrijf je dan in voor ons kennispakket waarmee we je in een jaar tijd veel vertellen over online marketing, waaronder over SEO. Wil je weten hoe dit precies werkt? Lees dan hier meer over hoe wij jou kunnen helpen.