Kies je klanten zorgvuldig
Bijna iedere start-up heeft wel een ideale klant. Een familiebedrijf, MKB, eenmanszaken, boekhouderskantoren of gepassioneerde ondernemers uit de omgeving van Nijmegen, om enkele voorbeelden te noemen. Wij hechten bijvoorbeeld veel waarde aan de chemie tussen ons en organisaties die we ondersteunen. Deze ontstaat vaak wanneer we een klik hebben; wanneer we bijvoorbeeld zelf ook enthousiast worden van hun missie en visie. Wij houden van start-ups die overtuigd, gemotiveerd en gedreven zijn. Als deze ingrediënten aanwezig zijn, gebeuren er écht mooie dingen. Maar dat betekent niet dat we iedereen met een business die we niet per sé zelf zouden kiezen, de deur wijzen.
Start-ups zijn geneigd om iedere klant aan te nemen die bij ze aanklopt (want: omzet, hoera!). Maar waar trek je de grens? Wanneer kies je wel of niet voor een klant? En mag je als start-up überhaupt kiezen voor welke klanten je werkt?
Snelle groei versus overwogen keuzes
Idealiter steek je je tijd en energie liever in de klanten waar je zelf enthousiast van wordt. De kwaliteit van je werk wordt er vaak een stuk beter van. ‘s ochtends stap je met een veel beter gevoel uit bed en ‘s avonds ga je nog even wat langer door. Hier zijn wij van overtuigd.
Dit betekent echter niet dat je de klanten waar je een mindere klik mee hebt links moet laten liggen. Uiteindelijk ben je een professional en werk je omdat je ervan overtuigd bent dat jouw werk een toegevoegde waarde heeft in het leven van anderen. Je doet wat je doet immers niet (alleen) voor jezelf: je wil anderen vooruit helpen. Wij vinden dat je als ondernemer je persoonlijke voorkeuren buiten beschouwing moet laten en een samenwerking moet beoordelen op jouw toegevoegde waarde en de authenticiteit van je beoogde klant. Als je onderneemt om er alleen zelf beter van te worden, heb je geen duurzaam ondernemingsplan.
Betekent dit dat je voor iedereen moet werken? Nee, dat niet. Het is belangrijk om naar je gevoel te luisteren. Als je gevoel zegt dat de beoogde samenwerking niet klopt, doe het dan niet. Maar laat je gevoel niet beïnvloeden door vooroordelen. Er zijn zat verhalen waar een twijfelachtige kennismaking uitbloeide tot een winstgevende en waardevolle relatie.
Vanuit welk perspectief kies jij jouw klanten?
Een waardevolle les die ons altijd is bijgebleven, is dit: Je bent het gemiddelde van de mensen waarmee je omgaat. Dat geldt ook voor organisaties. Werk je uitsluitend voor start-ups, trek je andere start-ups aan. Werk je alleen voor het MKB, zal je klantenbestand er grotendeels hetzelfde uitzien. Houd dit ook in gedachten wanneer je voor een klant kiest. Ze moeten natuurlijk wel bij je businesplan passen. Soms is het juist beter voor je start-up om klanten die bij je aankloppen te laten gaan. Of beter nog, ze door te verwijzen naar een collega die ze misschien wel kan helpen. Heb je toch nog iets van waarde kunnen leveren.
Hoe zit het met jou? Heb jij een beeld van je ideale klant? En klamp je jezelf daaraan vast, of ga je vrij flexibel om met je selectie?
Auteur: Bart Balm
I’m a creative marketing professional with a soft spot for inbound marketing and brand marketing. I love to create promising concepts and nurture meaningful brands.
I’ve got many years of experience with content marketing, e-mail marketing, SEO, social media marketing and website optimization. But also with project management, business development. finance and operational management.
These past years I’ve worked as an independent commercial copywriter, set up a branding and marketing agency and founded an agency which helps start-ups understand and effectively use marketing. I’ve also started the Pennut Foundation with my wife, worked as a sr. content specialist for a bigger online marketing agency and consulted many more.