Ondernemen met impact

door | jan 7, 2023 | Branding, Marketing, Nieuws, Ondernemen

In een wereld waarin mensen marketing-moe zijn en maar weinig merken door de natuurlijke bullshitmeter van hun doelgroep heen weten te prikken, is ondernemen vanuit authenticiteit ontzettend belangrijk (net als het bedrijven van marketing, overigens). Dat is namelijk de enige manier om impact te maken in het leven van anderen en om duurzaam te presteren. En dat geldt voor zowel mens als organisatie.

Maar in diezelfde wereld wordt het steeds lastiger voor ondernemers om die waarden te vinden, deze te omarmen en vast te houden en er een rendabel businessmodel van te maken. Laat staan om ze vervolgens te vertalen naar meetbare key performance indicators (KPI’s). In de praktijk verliezen ze zichzelf al snel in de standaard lijstjes en sturen ze hun organisatie op basis van omzet, marges en winst. Sterker nog, organisaties zijn zichzelf gaan spiegelen aan hun doelgroep en zijn in plaats van een eigen karakter te ontwikkelen, een karikatuur geworden van zichzelf.

Wij dagen ondernemers uit om vrij te breken uit deze lege, zinloze exercitie! En dat doen we onder andere met behulp van het Business Identity Canvas®, het BIC-model.

Geregistreerd BIC-partner

Pennut is geregistreerd BIC-Partner. Dat betekent dat wij kennis hebben over, en gebruik mogen maken van een gevalideerd model waarmee we ondernemers en ondernemingen mee op reis kunnen nemen in de zoektocht naar hun eigen identiteit. Dit model begint met een onderzoek, waarin directie, management, werknemers en klanten worden meegenomen en staat aan de basis van de strategieën die we vervolgens uitwerken en inzetten.

Het canvas is gestoeld op drie belangrijke pijlers, en wordt opgebouwd uit verschillende bouwstenen.

 

De pijlers

      • De Golden Cirkel, van Simon Sinek, auteur en spreker.
      • De 12 Archetypes van psychiater/ psycholoog Carl Gustav Jung, grondlegger van de analytische psychologie.
      • De Sustainable Development Goals (SDG’s), of de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, opgesteld in 2015.

De bouwstenen

      • Doelstellingen
      • Doelgroep
      • Klantbehoefte
      • Koopmotief
      • Interne waarden
      • Externe waarden
      • Merkpersoonlijkheid
      • Merkbelofte

De wereld zit steeds meer te wachten op organisaties die niet alleen financieel gezond zijn maar ook een positieve impact op de wereld hebben. Steeds meer organisaties zijn zich hiervan bewust en willen die positieve verandering maken. Wij geloven wanneer je als organisatie hieraan wilt bijdragen, je moet starten op het hoogste niveau: bij je DNA. Onze ID-Scan, gebaseerd op het Business Identity Canvas™(BIC), is speciaal hiervoor ontwikkeld en dient als de solide basis voor impactvol ondernemen.

The Golden Circle | BIC | www.pennut.nl

Golden Cirkel

The Golden Circle is een denkmodel dat Simon Sinek heeft ontwikkeld op basis van onderzoek naar succesvolle leiders en merken. Het gaat uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren: Wat je doet (What), hoe je het doet (How) en waarom je het doet (Why – de kern). En vooral die laatste raakt echt het hart van jouw organisatie, van waaruit alles is opgebouwd.

The Golden Circle | BIC | www.pennut.nl

De 12 Archetypes van Jung

Hoewel er veel verschillende archetypen zijn, definieerde Jung twaalf primaire typen die de menselijke basismotivaties symboliseren. Elk type heeft zijn eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken. Ook zijn de twaalf soorten archetypen verdeeld in drie sets van vier, namelijk Ego, Ziel en Zelf. De typen in elke set delen een gemeenschappelijke bron. Bijvoorbeeld: typen binnen de Ego-set zijn gedreven om ego-gedefinieerde agenda’s te vervullen.

SDG's | BIC | www.pennut.nl

Sustainable Development Goals (SDG”s)

We staan stil bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Aan de hand van die doelen worden de duurzaamheidsambities van de organisatie in kaart gebracht. Een must voor iedere organisatie die betekenisvol wil ondernemen!

De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De SDG’s zijn afgesproken door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties (VN), waaronder Nederland. De doelen kwamen er op basis van wereldwijde inbreng van organisaties en individuen.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelen startten in 2015 en lopen nog tot 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Het zijn de opvolgers van de Millenniumdoelen, die liepen van 2000 tot 2015.

Achter de zeventien doelen zitten 169 targets. Die maken ze nog concreter.

Welke 17 SDG’s zijn er?

Er zijn 17 sustainable development goals. Dit zijn ze:

 

.01

Geen armoede

.02

Geen honger

.03

Goede gezondheid en welzijn

.04

Kwaliteitsonderwijs

.05

Gendergelijkheid

.06

Schoon water en sanitair

.07

Betaalbare en duurzame energie

.08

Eerlijk werk en economische groei

.09

Industrie, innovatie en infrastructuur

.10

Ongelijkheid verminderen

.11

Duurzame steden en gemeenschappen

.12

Verantwoorde consumptie en productie

.13

Klimaatactie

.14

Leven in het water

.15

Leven op het land

.16

Vrede, justitie en sterke publiekelijke diensten

.17

Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Waarvoor gebruiken we de BIC ID Scan?

We gebruiken de het model natuurlijk om op basis daarvan een solide, meetbaar, rendabel maar bovenal authentieke contentmarketingstrategie te ontwikkelen. De ID Scan biedt inzichten en kan voor veel doeleinden worden ingezet:

  • Strategie en beleidsvorming.
  • Identiteit en positionering
  • Cultuurverandering
  • Fusie- en overnametrajecten.

Doe de gratis ID Quick Scan

Wil je vast op een laagdrempelige manier kennismaken met het BIC Canvas? Doe dan de gratis ID Quick Scan. Zelfs deze gratis variant geeft je waardevolle inzichten.

Wil je meer weten over het Business Identity Canvas, bijvoorbeeld hoe wij het integreren in onze programma’s? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er meer over.

Nóg meer weten over ondernemen met impact?

Wil je nog meer weten over impactvol ondernemen? Luister dan eens deze podcast die we opnamen met Frank Cuijpers, van BIC Institute.

Auteur: Bart Balm

I’m a creative marketing professional with a soft spot for inbound marketing and brand marketing. I love to create promising concepts and nurture meaningful brands.

I’ve got many years of experience with content marketing, e-mail marketing, SEO, social media marketing and website optimization. But also with project management, business development. finance and operational management.

These past years I’ve worked as an independent commercial copywriter, set up a branding and marketing agency and founded an agency which helps start-ups understand and effectively use marketing. I’ve also started the Pennut Foundation with my wife, worked as a sr. content specialist for a bigger online marketing agency and consulted many more.