Think big, start low, aim high

door | jan 6, 2023 | Lessons learned, Ondernemen

De meeste start-ups ambiëren veel volgers op social media, veel bereik met hun blog, veel klanten, veel omzet: veel alles. Veel lijkt het ultieme doel op basis waarvan succes wordt bepaald, zelfs al in de start-up fase van een onderneming. Maar moet je als start-up gelijk ‘veel’ ambiëren?

Wat is veel?

Wat is veel? En wat is succes? Dit is voor iedereen verschillend. Mijn definitie van succes is anders dan die van jou. Je kan alleen maar van iemand anders zeggen dat hij of zij succesvol is als je weet wat zijn of haar definitie van succes is.

Hetzelfde geldt voor veel, want wat is precies de definitie van veel? Ook dat verschilt per persoon en per situatie. Start-ups dromen vaak over een toekomst waarin ze veel geld, volgers, bereik en slagkracht hebben. Maar voordat je voor veel gaat, richt je eerst op weinig. Want het gaat niet over veel. Het gaat over waarde.

Stel je eens voor…

Stel je voor, je bent een startende artiest, een muzikant. Op een dag krijg je een uitnodiging om voor 17.000 willekeurige mensen te spelen die jouw muziek nog nooit hebben gehoord. De kans dat je dan een impact maakt is behoorlijk klein. Je speelt wat onwennig, de overgang tussen de nummers is niet wat je voor ogen had en wat zeg je in godsnaam tegen 17.000 mensen?

Natuurlijk staan ze lekker mee te deinen op de muziek, is het bereik groot en zijn er enkelen die jouw optreden zullen herinneren, maar is de impact (de waarde) die je wilt maken niet belangrijker dan de aantallen? Is het niet waardevoller als je vijf mensen weet te raken op een klein podium waar je jezelf op je gemak voelt, lekker speelt en dat die vervolgens vijf anderen vertellen over jouw optreden? Dan staan er tijdens je volgende optreden ineens tien mensen die ademloos luisteren naar jouw spel. Het bereik is minder en het gaat misschien niet zo snel, maar die tien zijn er allemaal omdat je impact hebt gemaakt tijdens een eerder optreden.

Dit is de manier waarop je fans krijgt en die zijn vele malen waardevoller dan mensen die toevallig je muziek horen. Het gaat namelijk niet om aantallen. Het gaat om impact. Het is dus niet erg als je in de start-up fase van je organisatie geen grote aantallen bereikt. Het is belangrijker dat je weet waarom je muziek maakt en welke mensen er van die muziek het meest zullen genieten.

Lesson learned

Als je start met ondernemen, meet dan je succes niet aan het aantal mensen die je volgen op social media, of die je blog lezen. Meet het ook niet aan de hoeveelheid klanten in je klantenbestand. Bepaal eerst voor jezelf wat succes voor jou betekent en op welke manier jij een impact wilt maken, en voor wie je dat wilt doen. En zodra je dit allemaal weet maakt het niet uit of je voor één, vijf of 17.000 mensen speelt. Think big, start low, aim high.

Auteur: Bart Balm

I’m a creative marketing professional with a soft spot for inbound marketing and brand marketing. I love to create promising concepts and nurture meaningful brands.

I’ve got many years of experience with content marketing, e-mail marketing, SEO, social media marketing and website optimization. But also with project management, business development. finance and operational management.

These past years I’ve worked as an independent commercial copywriter, set up a branding and marketing agency and founded an agency which helps start-ups understand and effectively use marketing. I’ve also started the Pennut Foundation with my wife, worked as a sr. content specialist for a bigger online marketing agency and consulted many more.