De betekenis van purpose
‘purpose’, je ‘why’ vinden, ‘personal mission statements’, ‘authentiek ondernemen’: als je jezelf een beetje onderdompelt in het ondernemen of in persoonlijke ontwikkeling, word je er dikwijls mee om je oren geslagen. Zó veel zelfs dat er momenteel een soort van anti-beweging op stoom is die spreekt over ‘purpose-washing’.
En daar zijn we het (deels) mee eens: purpose is in essentie een geweldig concept maar nu het voor veel mensen een buzzword is geworden en het is gedegradeerd tot hype, willen wij juist een duidelijk standpunt innemen en vertellen wat ‘purpose’ nu eigenlijk voor ons betekent; wat we verstaan onder ‘purpose driven’ en waarom het de hoeksteen is van onze comtentmarketingstrategieën en (sterker nog): onze eigen organisatie.
Oké, we begrijpen ‘t wel
Ken je dat, dat als je een woord te vaak zegt, het vanzelf gek gaat klinken? We vermoeden dat dit ook is gebeurd met het woord ‘purpose’, probeer het maar eens. Daarnaast klinkt ‘t ook best hipsterachtig, niet? En voor de nuchtere Hollanders onder ons kan dat misschien frictie opleveren. We kunnen ’t natuurlijk ook ‘doel’ noemen, ‘betekenis’ of ‘intentie’. Want een organisatie die doelmatig werkt, klinkt helemáál niet gek. Sterker nog, het klinkt gek als een organisatie juist doelloos opereert. Hoe dan ook, sommige dingen klinken gewoon lekkerder in ’t Engels en ‘purpose’ is zo’n woord, wat ons betreft.
Kees Klomp, iemand die we volgen en waarderen, leerde ons in een podcastaflevering van Eindbazen onder andere dat ‘purpose’ een menselijk gevoel is en dat een organisatie daarom geen purpose kan hebben. Fair enough. Maar wat natuurlijk wel kan is de intrinsieke motivaties van de ondernemer en diens collega’s, vertalen naar de praktijk. Dan heeft de onderneming an sich natuurlijk nog geen ‘purpose’ maar het helpt de organisatie wel me het stellen van doelen.
Purpose als voorwaarde voor duurzaam presteren
Een onderneming wil je zo duurzaam mogelijk (toekomstbestendig, in deze context) inrichten. En om dat te kunnen doen moet je als ondernemer duurzaam kunnen presteren. En duurzaam presteren lukt niet als er een dissonantie ontstaat tussen je eigen intrinsieke motivatie en het werk dat achter de voordeur van je bedrijf, op je ligt te wachten.
Met dit voorbeeld komen we al direct op één van de belangrijkste betekenissen die wij geven aan ‘purpose’: door middel van de programma’s die wij ondernemers aanbieden, gaan we met ze terug naar de kern en vinden uit waarom ze doen wat ze doen; waarom ze ’s ochtends de wekker uitzetten, opstaan, de kanarie voeren, hun kinderen een aai over hun bol geven en achteraan in de file aansluiten, om vervolgens uren achtereen aan ’t werk te gaan. Purpose zien we dus als voorwaarde voor ondernemers om duurzaam te kunnen presteren en dus om hun bedrijf voort te stuwen.
Marketingwaarde
De oplettende lezer zal op onze homepage het volgende hebben gelezen:
‘De meeste merken zijn gewend om zichzelf vanuit de markt te bekijken en zich te spiegelen aan hun doelgroep. Ze kijken outside in en zijn imago gaan verwarren met identiteit. Maar in een wereld waar mensen marketing-moe zijn en snakken naar authenticiteit, is het tijd voor een andere marketingfilosofie. Want alleen authentieke merken prikken door de natuurlijke bullshitmeter van mensen heen en weten impact te maken.’
Een ondernemer die weet wat diens purpose is, kan dat vertalen naar zijn of haar onderneming, bijvoorbeeld naar het aannamebeleid om gelijkgestemden te vinden. Maar ook naar de manier waarop marketing wordt bedreven, van strategie tot output. De marketinguitingen die daaruit voortkomen zijn namelijk een stuk authentieker en daarmee een stuk aantrekkelijker.
Onze eigen purpose
Even een uitstapje naar onze eigen organisatie voor nog een betekenis die wij geven aan het ‘purpose’. Wij zeggen namelijk dat we ‘purpose driven’ zijn. Dat slaat enerzijds op de reis die wij met onze klanten aangaan. Anderzijds slaat het op onze eigen motivatie om een gezonde, eerlijke organisatie op te bouwen waar we werk doen waar we van houden én waardoor we ander betekenisvol werk kunnen doen wat niet direct iets te maken heeft met het werk dat we doen.
Neem onze stichting, Stichting Pennut. Margreet en Bart liepen al een tijd rond met het idee om een stichting op te richten waarmee dieren en kinderen in onfortuinlijke situaties een kans krijgen om zich te ontwikkelen. En dankzij de manier waarop we onze organisatie hebben ingericht, kunnen we dit ook daadwerkelijk doen. Bijvoorbeeld omdat we ondernemers zijn en voor een groot gedeelte onze eigen tijd kunnen indelen. Maar ook omdat een deel van de opbrengst van onze werkmaatschappij wordt gedoneerd aan de stichting, die daar vervolgens mooie dingen mee doet.
Leuk om te vermelden trouwens, naast financiële KPI’s werken we ook met impactvolle KPI’s. Eentje daarvan is bijvoorbeeld dat we ieder jaar een gedeelte van onze winst willen doneren aan de stichting. Een vorm van winstminimalisatie, in plaats van winstmaximalisatie. En dat is alleen maar mogelijk omdat we bewust zijn van onze eigen purpose waardoor we onze organisatie op een andere manier aansturen.
Purpose, dus
Purpose is dus wat ons betreft allesbehalve een holle term. Voor ons heeft het betekenis. En dat komt omdat we donders goed weten waarom wij de dingen doen die we doen en de vertaalslag maken naar de praktijk. En dáár zit het ‘m in denken we: we doen er daadwerkelijk iets mee en verweven het in onze strategieën, van onszelf en in die van onze klanten.
En ondanks dat we begrijpen de term ‘purpose’ wordt gehyped en dat mensen er nu wel hun buik van vol hebben, willen we graag op geheel eigen wijze aan mensen laten zien dat he wel degelijk belangrijk is om doelbewust te leven en te ondernemen.
Auteur: Bart Balm
I’m a creative marketing professional with a soft spot for inbound marketing and brand marketing. I love to create promising concepts and nurture meaningful brands.
I’ve got many years of experience with content marketing, e-mail marketing, SEO, social media marketing and website optimization. But also with project management, business development. finance and operational management.
These past years I’ve worked as an independent commercial copywriter, set up a branding and marketing agency and founded an agency which helps start-ups understand and effectively use marketing. I’ve also started the Pennut Foundation with my wife, worked as a sr. content specialist for a bigger online marketing agency and consulted many more.